fredag 9 april 2010

Att skrika i en ullsäck

För ett antal år sedan, jag ´tror att det var redan på 70-talet. Ja, kanske till och med så tidigt som på 60-talet så skrev Jan Myrdal några ord om hur det var att föra offentlig debatt här i sverige.

Man fick inget svar.

Likadant tycks det vara nu och det verkar vara så också i Svensk Kyrkan.
För en av de som försökt att föra den offentliga debatten om Kyrkan i sverige beroende på ett djup kärlek till och ett djupt engagemang till vår Kyrka. Det är Dag Sandahl och jag har följt hans blogg nu under hela den tid som den existerat.

Och många har kommenterar på bloggen,jag har själv gjort det någon gång.

Men dom som kommenterar det är fotfolket i Kyrkan och då både lekmän och prelater men dom som lyser med sin frånvaro det är höjdarna. Och jag får då en otäck känsla av att det utgått ett hemligt påbud från Biskopsmötet att någon diskussion med Dag skall inte föras. Och helst inte en teologisk sådan för den skulle han vinna.

Kan det vara så? Eller är det jag som är konspiratoriskt lagd?

Inga kommentarer: