fredag 19 oktober 2012

Uppryckandet

Som en del kanske förstått så har jag intresserat mig för en del företeelser som inte är så vanliga bl.a detta med det som jag skrev i den förra bloggsposten om massförsvinnande. Dom är ju inte så vanliga. Många av dom tillhör nog sagans värld. Och i den världen är allt möjligt. För något år sen läste jag till och med en bok som hade titeln evakueringen och i den hade i stort sett hela Sveriges befolkning försvunnit utom en person som åker genom landet i bil..Elen fungerar så han kan tanka sin bil. Men människorna är borta. Utom vid vissa tillfällen han kan t.ex stanna och äta vid en restaurang som är full av folk. Men sen försvinner också dom. Till slut får han syn på en liten stuga där det ryker ur skorstenen och där bor en gumma som han stannar hos och hjälper. Det som förvånar mig vid dom här skildringarna om massförsvinnanden, det är att man inte gör någon koppling till det som i vissa kristna kretsar kallas för uppryckandet. Det vill säga det ställe i Nya Testamentet där Jesus säger att två är ute på marken men en lämnas kvar. Två skall sova i samma säng men en lämnas kvar. Nu tror jag inte att dessa försvinnanden, om dom nu har hänt? Handlar om detta men kanske är det så att eskatologi inte ens i kristna kretsar är något ämne som berör.

Inga kommentarer: