torsdag 27 oktober 2016

Tröstens Gud

På mitt skrivbord ligger ett litet häfte, ja man skulle till och med kunna kalla det en liten bok och den har titeln tröstens Gud med litet t.Den är skriven av en man vid namn Urho Muroma.
Det är alltså en översättning från finskan och då kommer jag att tänka på en annan bok också det av en finsk präst som författare.

Jag kommer inte ihåg titeln, knappt något av innehållet men jag vet att den berörde mig starkt, kanske just därför att han tog upp krigsupplevelser, han hade tjänstgjort vid fronten både under vinterkriget och senare under fortsättningskriget. Som vårt östra broderland utsattes då Europa led under flera diktaturer. Italien, Tyskland och Sovjetunionen.

Just frontupplevelserna tycktes ha gjort ett mycket starkt intryck på denne författare, så starkt att han också i sin text kunde förmedla litet av den stämning som var då.

Även om han skrev  dessa sina texter på sin ålderdom åratal efter krigssluten.



Inga kommentarer: