onsdag 30 maj 2018

Då jag fann en källa, eller var det källan som fann mig?

Det var någon gång på 70-talet, det kan också ha varit sent 60-tal.

Jag var ute i skogen och strövade och det måste ha varit i slutet av Juli eller början av augusti och jag var ute och letade efter kantareller i min hemtrakt. Jag hade hamnat bortåt Lilla Harsbo mellan Stockås och Bålby Herregård  för jag hade mina svampställen som jag var ensam om där.

Nåväl jag följde en gammal stig och kom fram till kanten av Skagersultsmossen och där fann jag något som jag inte hade sökt en gammal källa eller brunn. Jag såg  det vittrande brunnslocket men jag kommer inte ihåg om jag tittade ner i brunnen. Jag gav akt på riktningen och sen tänkte jag att jag skulle komma tillbaka och fota brunnen. Och så åkte jag därifrån.

Då jag är hemma i hemtrakterna i Närke tar jag mig en tur däråt men jag har aldrig återfunnit denna brunn eller källa. Det är som om den var/är förtrollad. Jag har gått samma stig men aldrig återfunnit denna källa trts ivrigt sökande och min undran eller snarare förundran vad var/är denna källa för något.

Men vi har ju en annan källa den som vi återfinner i Psalm 236 i Psalmbok 86.

"Guds källa har vatten tillfyllest o.s.v."


Inga kommentarer: