tisdag 9 juli 2019

Sommaren går vidare.

I dag är det en solig varm och blåsig dag i Nattavaara.

Jag kommer att befinna mig här ett tag till då jag har ett uppdrah här nästa den 21 Juli nämligen att hålla en gudstjänst vid Bäckstranden den 21 Juli. Så nu gäller det för mig att läsa de tre texterna men också psaltartexten för den söndagen. Vi får se om jag mot min vana också kommer att lägga ut den texten också här på bloggen.

Annars har jag tänkt att jag skall såga upp lite av den veden som finns på tomten vilket kommer mig att tänka på äldre deklarationer där det frågades efter inkomst av tomten. Det måste ha varit på min fars fastighet. Jag förstod aldrig riktigt den frågan då jag mest uppfattade att på den fastigheten var det mest utgifter. Men har sen förstått att det måste ha varit potatislandet och evetuellt fällda träd som var inkomsten. Potatis då slapp man köpa och likadant var det med träden som omvandlades till ved i egna eldstäder. Tyvärr saknar jag ett eget potatisland, det skulle vara kul att ha för att kunna äta ett kok potatis från ett eget land vad går upp mot det?

Inga kommentarer: