fredag 17 juli 2009

Den bristande bokbevakningen på landsorten

Jag gjorde en förmodligen helt ovetenskaplig undersökning i går på detta ämne, då jag kollade upp vad det stod på kultursidorna i Folket, Eskilstuna-Kuriren och Barometer. Och jag tänker sen kolla Norrbottenskuriren och NSD när jag om en stund loggar in för att läsa lokalnyheterna på nätet.

Men de tre första hade, om jag förstått det rätt, ingen bokbevakning alls. Om den nu inte finns i papperstidningen. Det är ju möjligt. Men kanske inte särskilt troligt.

Ett undantag finns dock när det gäller bokbevakningen nämligen Nya Wermalandstidningen där hade man en gedigen kultursida. Med både bokbevakning men också bevakning av andra evenamng i landskapet. Och det var väl vad man kunde förvänta sig från Geijers, Lagerlöfs och Tunströms landskap. Så skall man gå utanför Stockholmspressen för att få en se en kulursida värd namnet.

Då är det till Värmland som vi måste bege oss.

Inga kommentarer: