torsdag 2 juli 2009

Prästkragar

Sommaren fortsätter och då jag i dag var ute på morgonen eller snarare uder den tidiga förmiddagstiden. Ja, jag blev en eftersom jag var tvungen ´gen att gå till mottagningen för att lämna litet prover tidigt på morgonentill nästa veckas läkarbesök söderut. Nedåt landet, i Tornedalen!

Ja det är inget allvarligt utan det är dags för den årliga besiktningen av kroppen som min läkare i Juoksengi brukar utföra.

Nåväl under min och Ronjas (hunden) promenad så såg jag att Balderssrtået börjar komma upp, ni vet den där blomman som är så lik prästkragarna så om man inte visste hur en prästkrage skall se ut då skulle man missa den. Nu kanske vän av ordning undrar varför heter just den blomman prästkarge. Och så kollar man på närmaste prästs frimärksskjorta och ser inte den minsta likhet.

Inte heller ser man någon sådan likhet om man kollar en präst med kaftan. Ni vet den där svarta långkappan. Inte heller där ser man någon likhet. Och så undrar man varifrån har blomman fått namnet.

Jo, mina vänner går vi söderut till Danmark får vi förklaringen för där ser en prästkrage ut som blomman i fråga. En del brukar dock säga att Danska präster påminner till mångt och mycket om Johannes Döparen.

Det vill säga man får se deras huvuden så att säga ligga på fat.

Jag har inte sett några naturligt växande prästkragar växande här dock . Om man inte räknar med dom som fanns/finns i prästgårdens rabatter men som jag tror härstammar från ett fång vissna prästkragar som jag glömde i skuffen på bilen efter ett besök i Filipstad för några år sedan.

Efter den händelsen började det komma upp prästkragar i rabatten året därpå om jag inte missminner mig. Och det skulle ju vara roligt om det var så det gick till!

Inga kommentarer: