onsdag 5 april 2017

Bevara gamla Ord och Uttryck

Jag är med i en Facebookgrupp som heter just detta!

Och det är mycket man kan lära sig just där om just gamla ord och uttryck men som ännu lever i våra svenska språk. Jag skriver vår just för att gruppen består av svensktalande personer från båda sidor av Bottenhavet. Vilket gör att i stort sett hela språkområdet är reprensenterad.

Och det är en ganska rolig grupp där vi kan skämta en del med varandra, och det är väl därför den är så spännande ibland. Själv har jag bidraget med en hel del ord. Bl.a. Gigg och Schäs.

Men också andra ord som Koppartrans och där har jag behagat att skämta genom att skriva att jag kommer att åka och tankar. För att sen ta en luffare vid korvmojen!

Allt för den här gången, nu skall jag gå och äta innan jag skall leda ett årsmöte för Karesuandos syförening.

Inga kommentarer: