torsdag 27 juli 2017

Ännu en gång hålor i Purnuvägen

Under en del av sommaren har jag tillbringat min tid i Nattavaara och ännu är inte vägen till Gällivare klar. Den började göras i ordning förra året men asfalteringen skulle börja i år.

och jag trodde att det skulle ske under den tidiga   sommaren men det är tydligen först nu man har kommit i gång. Detta innebär att den bästa vägen mot Gällivare är den över Purnu-Sadjem men också den vägen är undermålig. Då asfalten är gammal och vägen är tydligen byggd på sankmarker.

 Det gör att den undermineras både ovanifrån och underifrån då det regnar. Och det har det gjort både denna sommar och förra sommaren. Då bildas det hålor och det hjälper inte att sätta dit oljegrus, då det försvinner efter ett tag. Så det  är en resa som kan liknas vid ett slalomåk då man tar sig fram på denna väg.

Då man viker av mot Sadjem kommer man till en något bättre väg men också där finn det hålor och på ett ställe finns det till och med en kallkälla mitt på vägen. Straxt efter Sadjem om man kommer från Purnuhållet.

Nå vi får hoppas att det blir bättre snart och att vägen till Gällivare över Kilvo blir klar snart och att vägen Nattavaare- Hakkas åtgärdas med det snaraste.

Nästa vecka är jag tillbaka i Karesuando, då blir det väl en och annan Blogspost därifrån om möjligt.

Inga kommentarer: