torsdag 27 december 2018

Att sortera böcker!




Jag har under alla mina år haft en myckenhet av böcker, ibland har jag till och med levt av dessa då inkomsterna tillfälligt har sinat. De sista 40 åren har jag dock haft lön att leva av därför har jag kunnat bygga upp mitt bibliotek igen.

Men när jag för några år sen skulle flytta ur den mysiga men gammaldags prästgården i Karesuando var jag tvungen att sortera upp min bokhylla för att se vad jag ville ha kvar och kunde ha kvar, då det var allt för mycket som inte kunde få plats i den nya mindre prästbostaden på prästgårdstomten i Karesuando.

Jag behöll rätt mycket av min teologiska litteratur men en del av den litteraturen fick jag dock ge bort även om jag försöker rekonstruera en del av det. Men mycket finns nu på nätet och säga vad man vill om nätet. Finns böckerna där tar de inte så mycket plats men de blir ibland svårare att läsa.

Och det blir svårare att lägga boken vid sidan och reflektera över vad författaren skriver!

Det låter konstigt men för mig är det så!

Nåväl, det finns dock en del andra  böcker än de teologiska som jag inte vill ge bort eller på annat sätt göra mig av med, en av dessa är Skogsliv vid Walden. Det är en berömd bok av en berömd författare och just därför skriver jag inte ut hans namn. 

Den som inte vet vem det är får goggla på titeln så kommer det nog fram?

Jag har tänkt att jag skall göra en omläsning av den boken och på bloggarna skriva om de tankar den ger mig ungefär som när jag för några år sen skrev om en finsk bok som gav mig mycket uppslag både om livet och kristen tro.

Vi får se hur det går?

Inga kommentarer: