söndag 21 juli 2024

Böcker som jag läst

 

Böcker som jag läst.


Det finns en del böcker som jag läst, framförallt är det väl Böckernas Bok Bibeln och då framförallt evangelierna. Och jag läste samtliga för ganska många år sedan men nu är det länge sen jag läste någon av evangelierna i ett svep.

Orasken till det är, tror jag, att vi predikar inte över hela evangelietexten utan över de små avhuggna styckena som kallas perikoper var söndag och likadant är det med breven och de styckem som valts ut från Gamla Testamentet.

Andra böcker är lite mer prosaisika även om de kan vara allvarliga i sig som den av Wladislaw Szpilman pianisten som hanlar om hans tid i Warschawa under kriget då han som jude var tvungen att hålla sig gömd i staden.

Sen kommer jag ihåg att jag som tonåring läste en bok av Hemingway som min bror lånade på bibloteket i Mullhyttan, då biblioteket fortfarande fanns i NTO-lokalen Ordenshuset just i Mullhyttan.

Det var boken om det Spanska inbördeskriget. Klockan klämtar för dig, en klassiker så god som någon och jag funderar på att läsa om den men då måste jag få tag i den. Den kanske bokbussen kan ordna fram.

Titeln är hämtad från John Locke, där han säger fråga inte vem klockan klämtar för för den klämtar för dig!

Och kanske är det så?

Inga kommentarer: