fredag 10 oktober 2008

Pannkisar

Pannkisar


En inte allt för stor tvistefråga som vi har haft medarbetarna emellan är frågan om vad som är pannkaka. Ja, vad är pannkaka? Om vi utgår från uttrycket upp som en sol och ned som en pannkaka. Då borde det ju vara solklart som en tunnpannkaka, Och för mig som kommer söder ifrån så är pannkaka, tunnpannkaka och ingenting annat. Men det finns också tjockpannkaka och fläskpannkaka. Men vad är det med detta då frågar vän av ordning.
Jo jag kommer ihåg att jag och en god vän för några år sedan var på besök i Övertorneå och det var en torsdag. Vi gick på den restauranfg som ligger alldeles bredvid kyrkan och då severades tunnpannkakor därstädes men döm min förvåning då en ung man ropade att plättarna var slut och jag hade inte sett några plättar. I mina ögon och i min dåvarande föreställningsvärld så var plättar småpannkakor som tillagas i plättlaggar och ingenting annat.
Vad detta handlar om är ju att vi har olika referens till ordet pannkaka, och att vi då tolkar vad en sådan är olika. I Norra Norrland och i de svenskspråkiga byggderna i Finland så är Pannkaka något som man gör i ugnen medan det andra som görs i stekpanna eller lagg är plättar. Och om man då kan tolka detta så olika hur är det då med andra saker? Bara det att läsa en tidningstext kan ju då
ge helt olika associationer då vi lägger olika innebörd i det som verkar vara samma ord.Kanske något att tänka på, åtminstone för oss som skall tolka texter.

Inga kommentarer: