torsdag 30 oktober 2008

Svanar

Isen har lagt sig på gränsälven och i dag har jag till och med sett en scooter köra just på älven.Och isen börjar nog att bli nog så fast då den kan bli bortåt minus 10 till grader kallt om nätterna. Och dessutom har ju snön kommit.
Men i går när jag var ute med Ronja, min hund så hörde jag till min förvåning sång-
svanarnas karakteristiska läte och sen efter en stund så såg jag minst fem svanar komma flygande över sjön vuopio inte långt från Grapes hotell. Jag såg dom. Men samtidigt hörde jag också andra svanar bortanför Grapes hotell. Förmodligen vid något öppet vatten i Munio älv. Jag har hört att svanrna inte reser härifrån förrän ungsvanarna kan flyga ordentligt. Kanske är det så? Kanske finns det någon ornitolog som läser detta som vet närmare besked. Men nog tycker jag att det är våghalsigt av dom att stanna då vattnen håller på att frysa till. Men en svans hals går ju i vågor.
Så det kanske inte är så underligt.

Inga kommentarer: