torsdag 20 augusti 2009

Nätterna är tillbaka

När jag gick ut i morse på min första semesterdag. Ja, jag har en sen semester i år. Ja, då såg jag att rutorna på bilen borde skrapas. Nätterna och därmed nattfrosten är tillbaka med andra ord.

Det blir ju lite tid för läsning då man är ledig och et som jag skall läsa in under denna frostiga period är om kriget 1808-1809. Då jag i församlingen skall hålla ett föredrag om detta krig som så påtagligt ändrade förutsättningarna för människorna här uppe. Eftersom det då tillkom en gräns som först i våra dagar i och med EU inträdet för båda länderna ser ut att vittra bort.

Det viktigaste vär nog att Finland fick en egen identitet som ett storfurstedöme under den Ryska Kejsarkronan. Eller som Tsar Alexander uttryckte det då han samlade den Finska Lantdagen i Borgå.

Eller var det där?

Att Finland nu hade tagits upp i Nationernas antal.

Så riksdelningen var kanske inte helt negativ för det som skulle bli vårt östra grannland.

Få se vad en ytterliggare läsning av materialet kan ge.

Inga kommentarer: