torsdag 27 augusti 2009

Sannigen och Aftonbladet

I min hemtrakt i Västra Nerike så brukar man ibland efter något som sägs ibland säga. "Jag undrar om det ligger någon sanning i det?" Det ställs då som en retorisk fråga och för det mesta blev svaret, kanske!

Men när det gäller den s.k organstölden från dödade Palestinier så verkar det hela inte bara vara ogenomtänkt utan helt enkelt otänkt.

För om man tänsker efter litet. Vem eller vilka skulle vilja ha organ från människor som har blivit dödade och då tänker jag inte på dom som skulle ta emot dessa. Utan på vilka läkare skulle kunna använda organ från människor som dödats på ett våldsamt sätt? Är dom verkligen lämpliga som transplantationsprojekt? Det är den fråga som jag ställer mig.

Och då går frågan vidare. Hur skall världen bära sig åt så att de stridande parterna tar sitt förnuft till fånga. Så att både Juda och Palestinier kan växa upp i fred på båda sidor om gränsen.

Men vi behöver inte sådana här påhopp i den Svenska debatten och nog kan både Bildt och Reinfeldt utan att inskränka yttrandefriheten ta avsånd från det som sägs i den aktuella artikeln. Varför inte genom att skriva en egen artikel i Aftonbladet? För press och yttrandefriheten gäller väl också regeringens medlemmar?

Ja, jag tycker till och med att det är deras skyldighet i detta läge!

För övrigt så tycker jag också att Dag Sandahl i dag  27/8-09 skriver en vettig artikel på sin blogg i samma ämne. Så gå gärna dit och kolla.

Det finns en länk till honom! Kolla till höger.

Inga kommentarer: