onsdag 26 augusti 2009

Om Telegrafens Betydese för Krigsutbrottet 1914

Ja, det är en fråga som jag har ställt mig då och då. Hur kunde det gå så fort sommaren 1914. Innan kriget bröt ut. Och svaret måste vara de då allt snabbare kommunikationerna och då speciellet tele-grafen eftersom den var den snabbaste kommunikationsformen.

Men man skall nog inte heller underskatta järnvägarnas betydelse dock undrar jag om den då begynnande bilismen hade någon större betydelse för krigsutbrottet som sådant.

Nu skall jag säga att jag vet inte så mycket om detta. Men hade ett sådant krig kunnat bryta ut ett halvsekel tidigare? Jag tror inte det eftersom det kollektiva vansinnet då hade bromsats av de mer långsamma kommunikationerna. Det vill säga kriget hade blivit mer begränsat eftersom det hade funnits tid till eftertanke.

I och med att man nu med en press som tryckte på och dels genom att statsmännen skickade memoranda efter memorand till varandra så drev man på det kollektiva vansinnet. Och varför skriver jag detta? Jo, krigsutbrottet skedde i augusti 1914 och det är nu 95 år sedan och vi talar nu om världens globalisering. Men det gick alldeles för snabbt för 95 år sen. Kanske var världen redan då globaliserad framförallt genom telegrafen.

Inga kommentarer: