onsdag 29 september 2010

Predikoämne och Änglar

Jag sitter och funderar på hur jag skall lägga upp söndagens predikan. det finns tre texter att välja på plus en Psaltarpslam. Men den sista skall man väl kanske inte annat än i undantagsfall välja för predikan. Eller att läsa upp. jag bruka göra detta i de fall de "gammaltestamentliga" apokryferna används som G.T läsning.

Nåväl, nu till söndagen är det Mikaelidagen och änglarna som är dagens predikoämne och då tänker jag välja en text från apostlagärningarna som predikotext.

Ja, valt och valt.

Det finns som sagt tre texter att välja på,och texten ur apostlagärningarna är episteltext. Och den handlar om hur en ängel befriar Petrus ut ur ett
fängelse i jerusalem.

Änglar talar man kanske inte så mycket om. Även om det häromåren då och då kommit ut en och annan bok om just Änglar. Jag vet inte om jag har varit med om någon direkt änglasyn. Men som en kollega till mig lär ha uttryckt det en gång. En ängel kan också vara klädd i blåbyxor med en tumstock i sidofickan. Så, kanske!

Inga kommentarer: