torsdag 2 september 2010

Ruska-tid

För den som inte är ifrån övre Norrland och de i princip Finsk och Samisk-talande delarna av norra Norrland så kanske rubrikens ord Ruska-tid verkar vara besynnerlig. Men Ruska tiden är den tiden då höstfärgerna kommer på växtligheten. Och då både de låga växterna i floran men också träd och buskar. Enligt mina sagesmän och kvinnor så betyder Ruska rätt och slätt, just höstfärger.Och nu när de flesta semestrar är över så har vi helt enkelt gått in i Ruska-tiden. Höstfärgernas tid, nu i september månad.

Och på tal om hösten så läste jag häromåret några artiklar av några människor som funderade över om man inte kunde hitta på ett bättre namn än höst eftersom man menade, och det är ju riktigt, att hösten är insamlandets tid. Av frukt och bär. Men eftersom jag då och då i mina studier måst läsa in en del dansk litteratur så ser jag att höst helt enkelt betyder skördetid. Det är den tid då man höstar in skörden enligt en äldre sätt att uttrycka sig.

Inga kommentarer: