söndag 30 oktober 2011

Leva i Dopet

Jag har just fått en bok från vår Kyrkas Biskopar med den rubriken eftersom jag inte har läst den ännu kan jag inte kommentera texten. Då jag ännu inte vet vad som står där. Men jag tror det är viktigt att våra Biskopar för oss in i teologiska frågor och inte bara organisationfrågor som den pågående strukturutredningen.

En utredning som verkar ha havererat innan den ens har börjat.

Men det är viktigt att se i en kyrka som vår var dopets plats är och varför vi skall fortsätta att döpa barn. Det skall också bli intressant att se om man någonstans kommer att hänvisa till BEM-dokumentet. Vilket är ett gemensamt från många Kyrkor beroende på att de flesta Kyrkor erkänner varadras dop som ett kristet dop.

Även om vissa Baptistiska samfund inte godkänner barndopet, då man inte ser det som ett troendedop.Nåväl, det skall bli intressant att läsa denna publikation.
Då jag ända sen jag kom ut som präst för 19 år sedan varit intresserad av just dop och dopteologi.

Inga kommentarer: