söndag 19 april 2015

Beklämmande Biskopsval



Jag läser om hur de som vill bli Biskopar kommer till olika hearings för att framhäva sig själva och jag tycker att detta är beklämmande. Och läser om hur Mose kallas att föra ut Israels folk ut ur Egyptens land.

Det är en mycket motvillig Mose som vill ställa upp på detta, då han ser sina fel och brister och han ber till och med Herren att ta någon annan i stället.

Och jag kommer ihåg en annan motvillig kandidat, då till en Biskopstjänst i Tours i nuvarande Frankrike. St.Martin av Tours. Han var så motvillig att han gick och gömde sig bland gässen.

Men han förrådes av de kacklande gässen.

Förr i tiden var det också så att vid Prästval och förmodligen också Biskopsval skulle inte kandi- daterna framhäva sig själva på något sätt. Om de gjorde detta kunde valen överklagas.

Jag måste nog också säga att en Präst eller Biskop bör (skall läsas skall) vara medveten om sin egen brist. Inte sina förtjänster.

 Dess skall andra se.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Jag har funderat en hel del på hur det gick till när ärkebiskopen blev tillsatt till sin post. Och nu när hon sitter där hon sitter, ställer hela kyrkan verkligen upp bakom hennes minst sagt ganska konstiga uttalanden?

Per Nilsson från Mörkaste småland, på fädernet härstammande från kvistbro socken.