torsdag 16 april 2015

Tidegärden

Jag har varit utan tidegärden ett tag, den tjocka med de många banden.

Ja, helt utan har jag inte varit utan haft tillgång till Psaltarium för de fyra veckorna men trots att det är samma texter har inte den rätta känslan för denna bok infunnit sig.

Trots att det är samma texter som Kyrkans Dagliga bön.

Kanske beror detta på att jag har vant mig vid det stora otympliga formatet och att bläddra fram psalmerna och cantica. Vid Laudes, Middagsbön och ibland Vesper. Completoriet däremot har inte varit något problem då det är samma texter vecka efter vecka utom vid de stora kyrkliga helgerna.

Nå, nu har jag skaffat Tidegärden, Kyrkans Dagliga Bön från Bokhandeln Arken i Lund.

Och det första som jag gjorde när den kom i ett paket med posten var att göra som man gjorde med skolböckerna då jag  gick i folkskolan. Det var att klä boken med ett skyddspapper för jag vet att då de används dagligen så slits dessa. Och pärmen blir trasig.

Kläder man boken kan den däremot hålla hur länge som helst!

Nu är det snart dags för Completoriet, den bön som hålls före sänggåendet. Så därför God Natt

"När dagen från oss ilar, giv att vårt hjärta vilar 
Vid dig i stilla ro. För synd och nöd oss skydda. 
Sist låt oss i din hydda. Få smaka evig sabbatsro."
Ps. 454;4 Psalmbok 37


Inga kommentarer: