söndag 26 april 2015

Snart dags att gå ut med hundarna, innan natten och något om tidegärden igen

Ja natten och natten, den finns snart inte på dessa breddgrader utan nu är det snart dag dygnet runt.
Då jag för drygt 15 år sen kom till Karesuando valde jag ett nordligt rum som sovrum. Det fanns fyra sådana att välja på. Men jag insåg att det rum som jag valt inte var det lämpligaste att sova i på sommaren. Då  solen låg på och gassade under den tid på dygnet som vi brukar benämna natt.

Så jag fick välja ett av de andra rummen som sovrum sommartid.

Då det snart är natt är det också dags för completoriet, det vill säga bönen innan sänggåendet och till det brukar jag använda Kyrkans dagliga bön. Vilket är tidegärden! Eller med andra ord Psaltaren.

Nu har jag tyvärr just nu inte tillgång till tidebönsboken men den är också ett bra hjälpmedel till att be de olika bönerna under dagen. För det mesta med början av Laudes. Även om Matutin kan vara tidig.

Ibland lite väl tidig för mig!

Så därför mina vänner God Natt och sov gott om ni läser mig nu, eller någon annan natt!


Inga kommentarer: