måndag 19 oktober 2020

Klimatet

Kanske borde man tala mer om klimatet, jag läser på Dag Sandahls blogg dagsländor att han har funderingar om just klimatet. Det har jag också och då baserar jag mina funderingar på en bok av Racher Carson. Ni vet hon med Tyst Vår. I den boken finns ett kapitel Havet som världstermometer och där berättar hon om den svenska oceanografen Otto Pettresson som gick igenom vissa händelser under historiens gång. Exempelvis katastrofer som vulkanutbrott och konstiga väderleksändringar och hur det har påverkat historiens gång. Som exempelvis folkvandringstiden som ställde det Romerska riket på ända. 

Det är då Västrom går under och nya stater etablerar sig inom rikets gränser då den Romerska adminitrationen kollapsar under trycket.  Både i Gallien och Spanien. Nordafrika går också förlorat tills det under Östrom åter kommer under Romersk administration.

Nu hat jag inte riktigt i minnet hur Carson och Ottosson skriver om detta då jag har boken ca 30 mil från den plats där jag är nu. Men gå till Biblioteket och låna den för trots att den kom ut på svenska 1955 och jag tror 1949 på oirginalspråket amerikansk engelska så håller den för både två och tre omläsningar.

Inga kommentarer: