måndag 25 oktober 2021

Isarna lägger sig men snön kommer för tidigt.

 I dag har det snöat och det var inte så roligt som det borde vara då isarna just har lagt sig och det hade behövts en ordentlig köldknäpp så att de, isarna alltså, kunde bli ordentlig tjocka. Ja så tjocka att de bär åtminstone en T34.a stridsvagn. För gör de det då är isen hållbar.

Det blir en del väder ser jag då jag skriver men varför inte, det är alltid ett ämne som man kan tala om vare sig man kallar det klimatkris eller bara vanligt väder. 

Jag läste förresten att några glaciärer, var det nu var, börjar växa igen och det är kanske inte så konstigt då solen har gått in i en solfläcksperiod som brukar resultera i kallare väder just på norra halvklotet och kanske gäller det också den södra delen av planeten. Arktis lär ju i år ha upplevt den hårdaste kölden på över 60 år eller sen mätningarna började på 50 eller 60-talet.

Jag hör också att frånluftvärmepumpen jobbar på ordentligt så det kanske blir kallare här också i natt  även om termometern just nu bara visar-4 grader.

Som jag skrev i början, vi behöver tjockare isar men vädret sviker oss men förmodligen är det som det alltid har varit människan spår men Gud råder också här.

Och på tal om det, vi skall ju snart dra i gång konfirmandundervisningen och där har vi ju huvudsakligen Bibeln i undervisningen + en del konfirmandböcker som jag samlade ihop för ett antal år sedan. Men det håller ännu vilket ju är bra.


Inga kommentarer: