tisdag 28 april 2009

Konfa-läger

Jag har under fredag, lördag och söndag varit med mina konfirmander på konfa-läger.
Och det är ett läger som vi brukar åka på i slutet av terminen, några veckor innnan själva konfirmationen.
Det brukar vara en av ungdomarna uppskattad begivenhet av. Eller heter det event nu för tiden. Nu i Svengelskans förlovade tid.

Vi brukar ta en dag på Olos. En skidanläggning som ligger straxt utanför Muonio i Finland. Och där brukar våra ungdomar från församlingen åka slalom. Varje år brukar dom också säga åt mig att jag också skall åka. Men svaret dom får vara. Att det kan jag gärna göra, om dom lovar att hälsa på mig på lasrettet efteråt.

Det brukar dom i och för sig lova. Men jag har ännu inte vågat mig på detta. Så om jag kommer att åka skidor då får det bli längdåkning med mina vita blixten som jag fick i födelsedagspresent då jag fyllde 60 år i November förra året. På kvällen åker vi till baslägret som är en anläggning som kallas Rajamaa (gränsland). Och där bokar vi in oss i stugorna samt har två lektioner på kvällen. Som vi sen avslutar med en kort andakt.
Den andra dagen brukar vi ha lektioner men den brukar också bli en halv friluftsdag eftersom vi då på lördageftermiddag brukar gå till en Jokk (en liten älv eller å), där det finns en färdigbyggd brasplats.
Och där käka varm korv eller souvas med pitabröd. Innan ungdomarna kommer dit så skall dom dock få gå en tipspromenad och svara på bibelfrågor. En uppgift som kan vara nog så klurig.

Också den kvällen brukar vi ha en eller två lektioner. Som då brukar handla om vår kyrkas sakrament. Dopet och Nattvarden men också om Bikten. Vilket är viktigt då bikttraditionen är så levande här uppe. På söndag efter frukost tar vi en lektion om dagens Bibeltext innan vi åker till kyrkan.
Muonialusta Kyrka som dock står i Muddoslompolo. Innan vi på åker hem mot Karesuando församling.
Kanske någon som läser detta kan berätta om de konfaläger dom varit på och vad som dom tyckte var bra på dom. Inte så mycket vad som var dåligt för det får man veta ändå utan vad som var bra.

Inga kommentarer: