fredag 7 januari 2011

Att titta bakåt!

 

Ibland kan det vara bra att göra en återblick, just i dag har jag kollat på Missionsprovinsens hemsida och där läst Bengt Birgerssons öppna brev till Biskopen i Göteborgs stift. Det brev han skrev då man tog ifrån honom hans prästrättigheter i Svenska Kyrkan.

Det som då förundrade mig och som annu förundrar mig var att han som nu är Biskop i Göteborgs stift inte samtalade med Birgersson. Att han inte kallade till samtal med de som bildade den s.k missions provnsen. I stället fick Birgersson då han försökte få ett samtal med Biskopen höra att “han (Biskopen alltså) vill inte tala med dig.

Detta verkar vara ett märkligt sätt att sköta sitt åliggande som Pastor Pastorum och det är väl det som förmodligen kommer att bli det bestående minnet av hans Episkopat. Åtminstone för oss andra ute i landet. Götebrogarna har kanske andra åsikter och minnen av honom.

1 kommentar:

Anonym sa...

Min kommentar har nog ingenting med ditt inlägg att göra. Vill bara säga att det var en så fin begravning vi var på i lördags; det framkom så fint i predikan hur vi människor ska ta hand om varandra och stå upp för de värnlösa och svaga i samhället. Det är praktisk kristendom och så betydelsefullt för den enskilda människan. " Vad du har gjort mot en av mina minsta bröder det har du gjort mot mig."
//Kiitos paljon.