lördag 1 januari 2011

Nu måste Biskoparna visa solidaritet

I morse så satt jag i sakrestian och funderade på vad jag skulle ta upp i
förbönen. Och fick en ingivelse att jag skulle be för Kyrkorna under korset.

Det vill säga de kyrkor som finns i den av muslimerna dominerade världen.
Och jag tog upp Irak, Turkiet och tvekade om jag skulle ta med Egypten men
till slut tog jag upp det landet också.

Eftersom man har en stor kristen minoritet där.

Och döm om min fasa, då jag kommer hem och läser på tidningarnas
hemsidor att en bomb har briserat utanför en kyrka i Alexandria.
Så också det landet behöver vår förbön.

Men jag saknar våra svenska Biskopars ord på att de ställer sig solidariska
med de förföljda kristna i dessa länder.

Att den Romerska-katolska Biskopen gör det står nog klart. Liksom de ortodoxa.

Men hur är det med våra svenskkyrkliga gör dom det?

Eller för att ställa frågan till dom. Är ni som skall vara våra andliga
ledare solidariska med de kristna i Egypten och Irak

Inga kommentarer: