tisdag 4 januari 2011

En Kyrka brinner

För några år sen så brann en Kyrka ned inte långt från min hemtrakt.
Södra Råda Kyrka och den kyrkan var kanske den äldsta träkyrkan i landet
i Konkurrens med Tångråsa Kyrka i Närke. Och Granhults kyrka i Småland.

Det var en psykisk sjuk man som hade tänt på kyrkan men han hade också
sett ut en annan kyrka som objekt. Och det var Kvistbro Kyrka Närke.

Samma Kyrka som jag är konfirmerad i och som var min hemförsamlings
kyrka.

Att jag återkommer till detta beror på att jag nu läst om sprängattentatet
utanför en kristen kyrka i Alexandria. Där många kristna skadades i detta
attentat. Men Biskoparna verkar tiga som muren. I varje fall hittar jag
inget i Kyrkans Tidnings nätupplaga, där det borde återfinnas.

Som jag skrev i går så väntar vi fortfarande på en reaktion från våra svenska
kyrkliga Biskopar. För som Dag Sandahl skriver på sin blogg med en
formulering hämtad från aposteln Paulus. Om en del av kroppen lider, så lider
också de andra delarna.

Det kan dock noteras att Sveriges Kristna råd har gjort ett uttalande, så nu
väntar vi på vad våra BIskopar kommer att säga. Enskilt eller i grupp.

Inga kommentarer: