fredag 26 juni 2020

Sven-Edvin Salje, författare

Jag läser gärna böcker skrivna av Sven Edvin Salje då dessa sysslar med livet på landsbygden och jag känner igen mig mycket i det han skriver. Även om bondelivet har i stort sett gått mig förbi.

Men annat från landsbygden  känner jag igen och det är kanske en sanning med modifikation att detta med bondelivet gått mig förbi. Jag har ju känt bönder och bönders barn men aldrig mer än tillfälligt deltagit i böndernas arbete. Som sommarens häsjning av hö. Då kommer jag ihåg den helt underbara doften av kaffe och hö fast det var väl vid höbärgningen man kände den doften.

Nå helt rudis på det är jag kanske inte!

Jag har i vart fall läst en hel del av Sven Edvin Salje och har nu under boksorteringen hittat en bok som jag vid tillfälle skall läsa i sin helhet. Dimmorna lyfter heter den, jag har bläddrat och läst och ser att den är mycket intressant bok att läsa då den innehåller så mycket av människans natur.

Både bra och dåliga saker och jag har alltid tyckt att skall man ta exempel i en predikan  så tar man det ur böcker eller filmer aldrig ur vän eller bekantskapskretsen och absolut inte från någon själavårdssituation.

För man får inte lämna ut människor, absolut inte.


Inga kommentarer: