söndag 5 juni 2022

Annandag Pingst är tillbaka i år

 Under den helgen som nu infunnit sig kan vi fira annandag pingst men också nationaldagen samtidigt, då båda infaller samma dag 6 Juni. Men det ser ut som om detta har undgått kyrkorna. Jag vet att i Karesuando kommer annandagen att firas i församlingen det vill säga i byn Kuttainen där pingstens stormöte nu är igång.

Jag har tyvärr problem med hjärtat och jag tror att det är Pacemakern som inte är rätt inställd men jag ar kallad till hjärtläkare till onsdagen och då hoppas jag att detta sker, men man är ju utlämnad åt läkarnas makt och kunskap vid sådana tillfällen.

Jag hade också tänkt att jag skulle åka in till Gällivare till annandagens gudstjänst men det ser ut som om man inte uppmärksammat att i år infaller den faktiskt. 

Annars kan man ju undra varför församlingarna tar chansen att fira gudstjänst under dessa försommardagar. I Karesuando Församling  har vi ju samlats utanför Idivuoma vid spärren och firat gudstjänst jus den 6 Juni.

Och så har skett på många olika platser i Sverige och på dessa platser har man förenats i sverigebönen där man ber landet och dess inbyggare. Man har också bett många invandrare att var med om detta vilket har och är uppskattat inom dessa grupper.

Men man bör fira annandagpingst även om det inte är helg för en kyrka bör hålla ställningrana och inte hela tiden göra strategisk reträtt. Att hålla ställningarna blir då att vänta på offensiven.

Och då blir ju nästa fråga hur går en kyrka, ett samfund till offensiv i en avkristnad värld? Det blir något att fundera på tills nästa bloggpost.

Inga kommentarer: