torsdag 17 september 2009

200 år sedan Freden i Fredrikstad

I dag är det 200 år sedan freden i Fredrikstad undertecknades  i den Finska staden Fredrikstad. Då Sverige förlorade halva territorriet. Det vill säga Finland som då sen 600 år hade varit en del av sverige. Skåne hade ju också varit en del av Sverige en kortare tid än de Finska Landskapen.

Nåväl klockan 18.00 Svensk tid 19.00 Finsk tid kommer man att på båda sidor om gränsen att ringa i Kyrkklockorna under ca. en halv timme och efter det skall det bli en fredsbön. Hos oss i Karesuando i Laestadiuspörtet. Här kommer för övrigt en bild på Laestadiuspöret.

SDC10182

Foto: Karesuandoherden

1 kommentar:

vivan sa...

Vet inte var krogen Maja ligger...sorry!!
Och jag känner ingen Monica Antonsson!

Blogghäxor är inget som jag myntat utan jag har lånat uttrycket...för vad skulle man kalla dig...inte häxa iaf...bloggprälle maybe!

Här nere har hösten gjort sig påmind, med frost om nätterna och björklöven som faller i drivor!

Har inte så många som kommenterar på min blogg, men det är dubbelt upp som är inne och läser! Synd att de inte sätter sin tass och berättar vem de är...det håller jag med dig om!
En blogg som du kan besöka...han skulle säkert bli glad...
http://gossom.blogspot.com/
kram på dig Sven-Erik