måndag 7 september 2009

Tvåårsregeln

Det finns saker inom juridiken som jag tycker är konstiga. Till exempel det som kallas för tvåårsregeln. Och den innebär att om någon myndighetsperson förfördelar dig på något sätt i sin tjänste- utövning. Ja, då måste du om du vill anmäla detta till JO eller JK göra det inom två år.

För den som är någotsånär insatt i Psykologi så brukar det nog vara så att om någon blir starkt förfördelad av en myndighet. Eller myndig- hetsperson. Då kommer denna person att vara ganska trasig och då tar det nog både ett eller två år, kanske flera år att komma igen.

Men då är chansen förspilld att kunna få rättelse, så jag funderar på vad denna tvårsregel tjänar för syfte?

Kan någon tala om det för mig?

Nu är jag inte själv utsatt för detta och jag hoppas att jag inte blir det heller, men jag vet om och känner människor i landet som har råkat illa ut. Och det är på deras vägnar som jag frågar?

Ja, vad har denna tvåårsregel för syfte?

Inga kommentarer: