måndag 7 september 2009

Detta skrev jag den 26 augusti förra året, ännu väntar jag på svar!

Nästa år är det Kyrkoval.
Och valet kommer förmodligen att föregås av en valkampanj, det är ju så det brukar att gå till när det gäller val. Svenska Kyrkan är ju unik när det gäller att politiska partier styr och ställer i den också när det gäller de rent teologiska frågorna. Vad jag vet finns det ingen annan kristen Kyrka på hela jordklotet där den världsliga och politiska makten är så sammanblandad som i svenska Kyrkan.
Ja, det är kanske fel att säga eller skriva som det är fråga om här sammanblndad eftersom de världsliga politikerna har skaffat sig överhöghet i den Svenska Kyrkan. Men nu när de nu har gjort det så skulle jag vilja veta vad dessa partier säger om dels Frälsningen och Försoningen men också om hur man relaterar till Treenigheten? Och dessutom om man anser att Jesus är Guds enfödde Son. Det finns säkert andra frågor att ställa men just nu är det dessa frågor som jag skulle vilja ställa till de partier och som tagit makten i Svenska Kyrkan. Frågorna är seriöst ställda och därför undrar jag vad deras svar kommer att bli?

Inga kommentarer: