måndag 23 november 2009

Att bo otillgängligt

Jag har under den gångna veckan befunnit mig i Norge, inte fysiskt men jag har läst en bok som gjort stort intryck på mig. Om männi- skor som levt på en plats som det har om inte varit omöjligt att ta sig till. Så dock väldigt svårt.

Och då förstår ni kanske att jag har läst en bok av en man som heter Bror Ekström  och som skrev en bok om  folket på  Kieåsen, Kjeå- sen på Norska.  Om människor till synes fattiga men som ändå levde ett väldigt rikt liv där förnöjsamhet och en stark Gudstro fanns.

Men det kunde också ha sina sidor att bo 600 meter upp för ett näs- tan otillgängligt berg  som Lars Osas berömda målning  Siste Reise visar. Då någon har dött och kistan måste fraktas ned för fjället.

Här nedan kommer en länk som visar både bilder från Kjeåsen  och  något för den som vill veta mer om detta.

http://www.grind.no/pdf/kvh-eidfjord-4.pdf

Inga kommentarer: