torsdag 5 november 2009

Vi väntar nu på kylan

Då jag om morgonen var ute med Ronja,hunden, upptäckt
jag att det fortfarande var mycket halt på sina ställen.

Jag vågade t.ex. inte gå in på vägen bakom Sameskolan då en
vänlig personvarnade mig förjust den vägen.

Och när jag gick förbi Karesuando skola, då kom en kvinna ut från
skolan och gjorde en ordentlig rova på marken. Som tur var bröt hon
ingen ben. Men det såg litet otäckt ut, då det hände.

Därför väntar vi på den ordentliga kylan.

För när den kommer då blirisen sträv och halkan försvinner
i ett nafs. Och inet är det heller heltfel att det går att
göra i ordning isvägarna över gränsälven. Det brukar
finnas en sådan väg dels i Kuttainen dels i saivoumoutka.

Men också till bosättningarna längre norrut brukar det
finnas sådana vägar Saarikoski och Keinovuopio.
Men för att komma dit måste man åka ut på denfinska vägen
som går mot Kilpisjärvi och Tromsö.

Nåja, jag hoppas kylan kommer snart så att den värsta halkrisken försvinner.

Inga kommentarer: