torsdag 17 november 2011

Jag saknar den fina gamla Prästgården!

Karesuandos gamla prästgård som nu är riven var Kultur!

När jag flyttade till Karesuando så fanns den gamla prästgården kvar, det var en fin byggnad. Byggd av kunnigt folk på 40-talet. och då jag flýttade hit fanns en stor del av den gamla 40-talsinredningen kvar. I köket fanns en arbetsbänk och i den fanns ett gammaldags bakbord.

Jag antar att mycket goda gachkos, hade bakats i detta bakbord. För att inte tala om vetebröd och andra goda bullar. det var också gott om andra utrymmen i detta fina gamla hus. Det fanns flera sovrum som man kunde ta emot gäster i, då dom kom och hälsade på. Och en stor möblerbar hall med en vidunderlig utsikt över älven mot den finska sidan. Jag måste säga att jag saknar denna fina gamla byggnad och att vi i vårt land måste bli mer rädda om våra kulturbyggnader och se om det finns alternativ om man talar om att riva eller göra sig av med sådana byggnader.

Inga kommentarer: