torsdag 24 november 2011

Skyltsöndag

På söndag är det första advent och då kommer vi att sjunga adventspsalmer i Kyrkan och många av oss präster kommer att predika över Jesu intåg i Jerusalem.

Och orsaken till att kyrkan valt den texten är att då inleds julfastan under adventet, den tid då Jesus rider in i sin kyrka.

Om man ser på hur samhället har varit förr, så kommer jag ihåg från min barndom hur man i det närmaste samhället inte långt från den by i närke dar jag växte upp.

Samhället Mullhyttan där skolan låg och ligger och där affärena också fanns, hur man där julskyltade och man fick inte börja skylta förrän första advent. Detta gjorde att man byggde upp en förväntan inför den kommande julen.

Framförallt var det barnen som hade denna förväntan inför den kommande julen med dess fröjder, jag saknar den tiden och jag tror inte det beror på att jag blivit äldre eller kanske är det så. Men jag tror inte att nutidens barn har något av denna förväntan som vi hade, då man nu har dragit ut på julen så man är less på den innan den ens har börjat.

Ja, detta var några funderingar över en svunnen tid, då det fanns något som hette skyltsöndag men kanske finns det sådana platser också nu för tiden.

Är det någon som vet detta?

Inga kommentarer: