fredag 18 november 2011

Vilken tur att det aldrig blev av!

Vilket då kanske man undrar?

Jo, för ett antal år sen avslutade jag några år på en Folkhögskola i mellansverige. Och då hade hag tänkt att jag skulle ta och se mig om i världen. Den plats jag hade tänkt mig var Östtyskland DDR men jag hadeväldigt ont om pengar och som tur var inga finsiärer. Så för min del blev att börja arbeta i stället för några resor vare sig i inom landet eller utlandet. Det är jag nu glad för för tänk om man hade hamnat i Stasis klor.

Men inte behöver man resa för att hamna inom sådana områden eftersom vår kyrka tyvärr är nedlusad med den mentaliteten. Där bara en åsikt om gången får vara. Och där den teologiska debatten inte heller är vad den borde vara.Eller med andra ord den har uteblivit helt. I Kyrkans Tidning eller som den brukar heta i vissa kretsar Torsdagsdepressionen där har den efter Laxviks avgång för ett antal år inte förts. Om man nu inte haft den rätta inställningen förstås.

Och Kyrkans profetiska budskap har helt uteblivit, då vi inte har tagit ställning mot det som är fel i samhället och juridiken. Jag återkommer till detta. Men först skall jag ta och läsa 1:a Kon 21 Kapitel om Nabots Vingård.

Inga kommentarer: