måndag 14 november 2016

Dags för completoriet

Jag har kommit ur takt med completoriet, alltså den sena kvällsbönen men det går att räkna ut medhjälp av en tabell i Kyrkans Dagliga bön.

Litet krångligt dock, så för det mesta brukar jag kolla i Svensk Pastoraltidskrift.

Där brukar det varje vecka finnas en anvisning om vilken vecka det är och jag brukar eller snarare brukade skriva in det i min almanacka för sanningen att säga har mitt böneliv varit väldigt torftigt för att inte säga obefintligt på senare tid.

Men jag hoppas komma igång igen och jag tänker många gånger på något som Biskop Bo Giertz en gång sade eller skrev. Förmodligen gjorde han bådadera. Han skrev att "Det är då man inte har lust att bedja som man har mest behov av det".

Och så är det ju!

Då bönen är hjärtats samtal med Gud!

Inga kommentarer: