fredag 4 november 2016

Läste en bok eller var det en deckare i natt?

Jag sitter på expeditionen, höll på att skriva redaktionen, och funderar på en bok som jag läste i natt.
Ja, jag kunde inte sova då jag hade varit på en resa till Kiruna under dagen men i Svappavaara hade jag gått in på Konsum och köpt lite mat som jag senare i dag skall göra i ordning.

Alltså laga mat!

Men då jag var inne i butiken passade jag på att köpa en deckare och det var den som jag läste under de tidiga nattimmarna. Och den handlade om en Metodistpastor. Och hur han blir indragen i en mord-
gåta då han hittar en död kvinna i kyrkan. Som ser ut att sitta och bedja.

Men hon är död, mördad.

Jag, jag skall inte avslöja mer av handlingen i boken.

Men jag funderar på om Gud har kommit tillbaka i litteraturen och då speciellt den del av populärkulturen (skrev först populäskulturen) där kriminalromanen och deckarna huserar.

Kanske inte så mycket i den svenska poulärkulturen som den anglikanska, det vill säga i de engelskspråkiga länderna i världen.

Och där verkar det också som om förlagen, eller är det översättarna, tycks tordas tala om Gud som annars inte är vanligt i vår kultur.

På något sätt inger det hopp!

Kanske är vår riktiga värdegrund på väg tillbaka men den går genom populärlitteraturen och kanske också internet.

Den som lever får se!

Inga kommentarer: