lördag 26 november 2016

En födelsedag att minnas!

I dag 26/11 fyller jag år!

Jag föddes om jag kommer ihåg det rätt den 26 November 1948 på Fjugesta BB klockan 07.00 på morgonen. Nu är det inte själva födelsen och födelseögonblicket som jag kommer ihåg utan vad man har talat om för mig. Och jag har ett svagt minne att jag sett det papper där. Nästan lika lite som ett gammaldags Konsumkvitto.

Det är troligen från detta lilla pappersark som jag kommer ihåg var och när jag föddes för 68 år sedan.

Men nu vill jag tala om en annan födelsedag som infaller om ca en månad framåt, nämligen bestämt den 25 december och den födelsen inträffade för 2000 år sedan i samband med Kejsar Augustus skattskrivning av hela det Romerska imperiet och den som föddes då var Gud själv.

Gud som kommer till oss som ett gossebarn vid namn Jesus.

Vi kallar honom Jesus från Nasaret trots att han föddes i Betlehem.

Men vi kan väl stanna ett tag i Betlehem ett tag och fundera lite på vad det kan betyda att han föds just där.

Vi kallar ju honom också Messias, den smorde, vilket var det judiska namnet på den kommande konungen av det Judiska landet. Konungen av Davids ätt som skulle och återställa det Davidiska imperiet. Det imperium som skulle kontrollera handelsvägarna i området och göra det rikt och mäktigt igen.

Detta var dock inte Guds avsikt uppdraget var och är större än så !

Uppdraget var att laga den skada som uppkom i världen genom syndafallet och därför måste Gud bli människa. Människan Jesus!

Han föds i Betlehem och skattskrivningen gör att det är överfullt i härberget, där finns ingen plats för dem. Den höggravida Maria och Josef. De får ta vad som bjuds. Ett stall.

Och där föds Jesus.

Han lindas och läggs i en krubba!

Man kan se det som om han blir mat åt mänskligheten!

Och det är väl så vi får se Jesus han är vår andliga mat, då vi möter honom i Bibel och gudstjänst!
Men också mer påtagligt då vi begår nattvarden, då vi dricker hans blod och äter hans kropp.

Nu när adventet infaller så kommer vi att umgås med Jesus både i Bibel och gudstjänst och varför inte i det som katekesen säger hjärtats samtal med Gud.

Alltså bön!

Nu är det dags för Completoriet, vi möts där!




Inga kommentarer: