tisdag 8 augusti 2017

Kanske har jag något att säga också i dag.

Det är så att när man skriver så brukar inspirationen komma eller som någon författare sade en gång i tiden att skriva är till 90% transpiration resten är inspiration och kommer den inte innan du satt dig så kommer den då du sätter dig och leker med pennan.

Eller som i mitt fall då jag hamrar på tangentbordet.

Ibland har jag ju recenserat en och annan bok här och det är många böcker som jag läst under min livstid. Jag läste till exempel Fredrik Ströms Rebellerna vilken ju egentligen började med boken Folket i Simlångsdalen. Men också böcker  Honore de Balzac i svensk översättning då min franska inte är så bra som den borde vara.

Bibeln med alla dess böcker  har jag också läst  igenom då och då. Och då har jag först sträckläst det vill säga plöjt igenom boken men börjar den riktiga läsningen. Då man läser korta stycken och stannar vid dessa och verkligen sjunker in i den och blir med i handlingen.

Eller som i visdomsböckerna + Jesu ord bara smakar på orden.

Också Psaltaren passar det bra att göra så med och där har vi också tidegärden som vi kan börja och sluta dagen med. Eller varför inte en middagsbön eller eftermiddagsbön vid eftermiddagsfikat vid non. klockan tre eller skall vi säga 15.00.

Jag tänkte också att jag någon dag skall skriva om en sorgligt försummad del av vår kyrkohandbok, veckobönen eller söndagsbönen. Kanske skriver jag om detta senare i dag eller under veckan.


Inga kommentarer: