fredag 25 augusti 2017

Psalmer i 90-tal

Jag sitter och stirrar på en liten tunn psalmbok vid namn Psalmer i 90-tal, egentligen skulle den nog anses vara utgången men jag måste erkänna att det bär mig emot att slänga den för det finns så mycket fina Psalmer och visor i den.

Exempelvis Lars Berghagens Psalm 875, När sorgen känns tung i mitt sinne. Både melodin och texten är väldigt fin.Där både bönen och kyrkan, Guds hus, nämns.

Det känns som då man tyst  läser denna psalms omkväde  och sitter i kyrkan eller varsomhelst att man blir ett med orden;

Då knäpper jag mina händer 
till bön i min Faders hus
det skänker mig ro och försoning
skänker mig glädje och ljus.

Så är det för mig i vissa fall, att man kan sjunka in i en text och bli närvarande i denna text och vara en del av just denna text. Och jag tror inte att detta gäller bara mig. Det gäller nog även andar män och kvinnor inom kristenheten.

Alltså inte bara i vårt land.

En annan psalm som talar starkt till mig här uppe i norr, där vi fortfarande har snörika vintrar är psalm 861 Den skönhet som i vintern bor skriven av Christian Braw och tonsatt av Per Harling.
Vilket borde vara en osannolik kombination. Det är i alla fall för mig en osannolik kombination.

Men det fungerar.

Men både texten och orden fungerar och det är väl vackert så och låt oss nu när hösten är i annalkande förbereda oss för vintern genom att hösta (samla) in sommarens gåvor av blåbär och lingon. Och längre söderut fruktträdens håvor.


Inga kommentarer: