måndag 7 september 2020

Spännande var mina läsare finns till exempel Irland

Jag ser att jag har 12 läsare på Irland, jag vet inte om det är hela ön eller endast republiken, nåja  det är spännande att se att jag har läsare också bland kelterna om man säger så. Och Skandinavien och Irland har ju också haft en del att göra med varandra under äldre tider under inte allt för fredliga förhållanden då våra förfäder gick på ledungsfärder både österut och västerut. Till de brittiska öarna men också till österut till Konstantinopel där de bildade Kejsarens livvakt väringagardet. De som tog sig till Irland plundrade väl mest men till slut lyckades man på Irland skaka av sig hotet från vikingarna och de kom inte tillbaka. Det gjorde däremot engelsmännen som till slut lade under sig hela Irland dock var den engelske kungen Kung också på Irland som dock till början av 1800-talet hade ett eget parlament som sedan slogs ihop med det englsk-skotska parlamentet i London.

Frigörelsen från England började efter första världskriget då den Irländska fristaten bildades av de södra delarna av ön och de norra delarna forsatte unionen med London men med ett eget parlament, Stormontparlamentet. De södra delarna var först ett dominion under engelska mornarken men i samband med   kungens abdikation och den konstituenella krisen   i slutet av 30-talet valde man också en president. Och efter kriget valde man att lämna samväldet helt.

Inga kommentarer: