söndag 20 september 2020

Höstens tid, Lär du mig skog att vissna glad.

 Dagens texter i evangelieboken hade överskriften Enheten i Kristus och i dag fick vi träffa Marta och Maria, två systrar som Jesus brukade besöka. Ja de har en bror också Lasarus. Honom som Jesus uppväckte från de döda men i dag omtalades han inte i evangelietexten. Läs gärna texten i Bibeln, ni möter dessa personer i Lukasevangeliet. Jag säger inte var, så leta reda på denna berättelse får ni göra själva. Det kan vara en god övning att lära sig hitta i den Heliga Skrift.

Att vi kommit så långt in i trefaldighetstiden innebär också att hösten är inne som jag också skrev för någon blogspost sedan. Och nästa söndag infaller den söndag som i vår kyrka brukar kallas Höstens Påskdag för att sedan följas av Mikaeli och Tacksägelsedagen. Den sista är en relativ nykomling i vårt svenska kyrkoår sen ungefär 200 år tillbaka. 

Också nästa vecka under Höstens Påskdag  skall jag leda gudstjänsten i Karesuando Kyrka.

I dag söndag 20/9 ledde jag gudstjänsterna i Karesuando Kyrka samt i Raataamagården i Saivoumoutka där jag talade om de två systrarna Marta och Maria där jag också nämnde vad Mäster Eckardt en medeltida lärd skrivit om denna episod då Jesus vandrade med sina lärjungar på jorden och då mötte olika människor som Marta och Maria.



Inga kommentarer: