tisdag 22 mars 2011

Åldersdiskriminering

Jag undrar varför vi som är äldre eller håller på att bli äldre inte platsar längre i samhället. Förr så brukade man ju ta vara på den kompetens som äldre besitter. Och många av de stora statsmännen har ju börjat sin karriär då andra går i pension. När exempelvis Frankrike 1958 stod på randen till inbördeskrig då stiger han som var Frankrike under de svåra åren 1940-45 återigen fram. Och blir efter en kort sejour som konseljpersident (premiärminister) Frankrikes nya President efter en författningsändring. Han var då 67 år Alltså De Gaulle och om jag inte missminner mig så var Churchill också pensionsmässig då han utsågs till Storbrittaniens Premiärminsister.

Men om vi går till vår kyrka Svenska Kyrkan  så verkar som om att när vi fyller 65 eller 67 då har vi ingen talan längre annat än som röstboskap till kyrkovalen. Eller för att rädda semestersituationen för församlingarna. Det senare tycker jag är bra! För det är bra att kunna hålla sig a jour med församlingsarbetet. Så, jag är tacksam för de som ställt upp för att ge mig semester.

Men jag tycker på något sätt att det skulle vara vid fler tillfällen som vår kyrka kunde ta tillvara på den kompetens som de äldre ändå är innehavare av. Och nog tycker jag att det förpliktigar att en kyrka där det finns präster d.v.s presbetyros som också  betyder äldste bör och kan för att inte tala om skall ta vara på de äldre.

Inga kommentarer: