tisdag 8 mars 2011

Var finns de skrivande männen?

Det är en fråga som jag ställer mig och vad är det då de skall skriva? Jo böcker noveller eller skönlitteratur. Kanske den stora romanen? Men jag hittar dom inte eller snarare de bokklubbar som jag är med i hittar dom inte. Varför? Har män slutat skriva? Eller vad är det som försigår? Och om man hittar något som en man har skrivit, ja då är det en deckare skrivet efter en mall. Som har lärts ut på någon skrivarkurs. Ja, finns det ingen som längre vill skriva den stora romanen. Eller bara en liten historia. Som Tolstjs Kreutzersonaten eller något liknande.

Och en fråga som man bör ställa finns det någon som vill skriva den stora svenska romanen? Eller är detta en död utopi av något som har varit?

Nu skrivs det väl många böcker men dom som sitter och skriver vare sig det är med pennan i hand eller bakom datorn. Eller med en gammal Halda med färgband. Det är väl för det mesta kvinnor. Ja, frånsett Haldan där är det väl Jan Guillio eller som skriver men för övrigt är väl kvinnodominansen stor för närvarande inom författarskrået. Kanske en oförsynt  fråga att ställa just nu på den av Josef Stalin instiftade kvinnodagen. Men den bör kanske ändå ställas, vad vet jag?

Inga kommentarer: