onsdag 2 mars 2011

Hela Världen

Det hade gått mig helt förbi att Lutherhjälpen och Missionen hade slagits ihop och bytt namn till Hela Världen. Gått mig förbi fast jag måst ha läst upp namnet från predrikstolen förmodligen,jag kommer inte ihåg, flera gånger vid de tillfällen då kollekten skall pålysas. Och att ge en organisation ett namn som många av oss som börjar komma upp i åren förknippar med en veckotidning. Ni kommer väl ihåg denna.

Namnet på den var faktiskt just Hela Världen.

Det var en av de stora på 50-talet, den andra var Levande Livet den som så småningom blev FIB/Aktuellt. Vilken blev en porrblaska när arbetrrörelsen sålde ut den och kanske också sin idégrund till näringslivet.

Men för mig så har associationen gått till just veckotidningen Hela Världen med sina ibland väldigt känslosamma noveller där människor fick berätta om sina liv.

I mitt livs novell.

Men också skriva till tidningens hjärtespalt. Där en Karin Walli gav
medelklassråd till utslitna gummor och ibland gubbar från arbetarklassen.
Om jag kommer ihåg det rätt.

Inga kommentarer: