tisdag 5 september 2017

Hösten och dess färger!

Det finns två årstider förutom sommaren som jag längtar söderut och det är vår och höst. Hösten därför att jag saknar de skarpa oktoberfärgerna på framförallt lönnarna. Träd som ju, vad jag vet, inte finns här uppe längst i norr.

Så det är väl inte konstigt att man längtar bort nån  gång (vem var det som sjöng den?). Men hösten eller skall vi säga indiansommaren verkar nu ha kommit. Och det är ju på tiden att vi här uppe får lite sommar efter allt regnade. Det har ju också varit den kallaste sommaren på 40 år sägs det.

Åtminstone här i norr.

Söderut har det dock varit torrare och man är väl fortfarande orolig för att grundvattennivån  skall sjunka ytterliggare. På Öland och Gotland har man ju börjat att avsalta havsvattnet. Men också att verkligen kemiskt rena det vatten som kommer från våra avlopp.

Men bästa reningen får man väl i grusåsar, det är på det sättet som Örebro renar sitt vatten men pumpar in vatten från Svartån i en grusås och låter det sjunka och bli grundvatten. Och så tar man in det renade vattnet till vattenverket i Örebro.

Kanske pumpar man upp det i det på 50-talet byggda vattentornet Svampen och låter det sen  rinna ut i stadens vattenledningar? Jag vet inte men kanske någon annan vet?

Det blev en utvikning men för att återgå till ämnet hösten och höstfärgerna är också vackra häruppe även om de inte är så skarpa som söderut!

I Finland har man till och med något som kallas för ruska-turism och ruska betyder om jag förstått det rätt just höstfärger och inget annat och då kommer folk ifrån södra Finland uppåt våra trakter men på Finska sidan just för att få uppleva dessa milda höstfärger.

I Psalmboken från 1986 finns två psalmer som beskriver detta, "Fram skrider året i sin gång nu gulna lund och lid" och 304 "Lär du mig skog att vissna glad" Den sista är dock  tänkt som en begravnings- psalm och finns under rubriken "Livets gåva och gräns." Och passar nog bäst som en  sådan när jag tänker efter.

Det borde och torde finnas flera höstpsalmer, jag bör nog kolla upp detta!

Inga kommentarer: