måndag 11 september 2017

Radioandakterna finns ännu kvar!

Jag lyssnade på radio i dag och det talades mycket om Hans Alfredssons död och vad han har betytt för Sverige och den svenska radiounderhållningen. Där talades det om bl.a. om sketchen Pastor Jansson. Prästen som inte kunde de 10 budorden men som hade sett filmen.

Det var mycket prat om hans kulturgärning men så kom det några reflektioner att lägga på minnet, nämligen sketchen om Pastor Jansson gjordes ju under en tid då kyrkan betydde något för gemene man. Många ungdomar  konfirmerades och.Man nämnde något på 90% av alla ungdomar.

Men det innebar också att man rustades för livet, man fick lära sig vad som var rätt och fel eller med andra ord en biktspegel. Men det var kanske bara på västkusten och här uppe i norr som det fungerade på detta sättet.

Men trots detta hade man en moralisk kompass som många nu tycks sakna då vi gjort oss urarva vårt eget kulturella arv. Och kyrkan avlövats från tro.

I programmet som jag lyssnade till sades med ett föraktfullt tonfall. "Radioandakterna finns ännu kvar" Underförstått, tror jag, inte så länge till. Jag hoppas att jag har fel men det var så jag uppfattade detta.


Inga kommentarer: